Alife
De boot is geschikt en gekeurd om met 4 personen op grote meren en kustwateren te varen. Op beschut water kan er met 6 personen gezeild worden. Wanneer er niet gezeild wordt biedt de sloep wel ruimte aan 10 personen. Doordat de boot trailerbaar is wordt het vaargebied nog veel groter. Met een speciale kanteltrailer is het zelfs mogelijk om de boot zonder trailerhelling te water te laten. Eenmaal te water kan er gezeild gemotord of geroeid worden.
De zeileigenschappen zijn bijzonder goed, dit komt doordat de boot ontwikkeld is als zeilsloep en niet een motorsloep met zeil is. De boot is makkelijk alleen te zeilen en door de grote stabiliteit en rustig vaargedrag ook geschikt voor ouderen of kinderen. Door de ondiep stekende kimkielen kan er zelfs op ondiep water gezeild worden. De ongestaagde mast kan makkelijk gestreken worden voor vaste bruggen. Ook wanneer men de sloep even als motorsloep wil gebruiken is de tuigage zo verwijderd. Hierdoor ontstaat een echte motorsloep en niet een zeilboot zonder mast. De boot kan uitgerust worden met een dieselmotor, elektromotor of buitenboordmotor.
Voor de echte diehards bestaat er ook nog de mogelijkheid om te roeien. Dit kan met maximaal 4 personen. Ook is er een uitsparing in de spiegel gemaakt zodat er gewrikt kan worden. Onder zware omstandigheden blijft de boot goed presteren en kan een veilige haven bereikt worden. Mocht er onverhoopt wel veel water in de boot komen dan heeft dit geen negatieve invloed op de stabiliteit. Zelfs bij volledig vollopen blijft de boot voldoende hoog drijven en stabiel. Al met al een veelzijdige boot waar jong en oud veel plezier van kunnen hebben.
- Lengte 5,05 Meter, Breedte 1,75 Meter, Diepgang 0,5 Meter
- Bouwmateriaal: polyester afgewerkt met hout. (evt. kunststof)
- Gewicht zonder motor +/- 500 Kg met motor +/- 600 Kg
- Zeiloppervlak +/- 14 M 2
- Vaargebied CEC ( kustwater, meren, baaien) voor 4 personen CE- D ( binnenwater) voor 6 personen
Meer foto’s bekijken? Klikt dan hier.
Historie
De Alife sloep is afgeleid van een werkscheepje welke oorspronkelijk van hout gebouwd werd door Blaak uit Hoogezand.
Deze boten werden gebruikt aan boord van zeeschepen. Het waren geen reddingssloepen maar echte gebruiksboten die vaak op de luiken of de deklast stonden. (foto Wota )Toen ik in een regionaal krantje een foto zag van het werkscheepje, welke nieuw gebouwd was door een leerling scheepstimmerman als afstudeer project ,was ik opslag verliefd op de mooie lijnen. Met het idee om hier ooit wat mee te doen, ben ik op zoek gegaan naar de originele bouwtekeningen. Dezen bleken vrij makkelijk te achterhalen en voor een klein bedrag kreeg ik hier de afdrukken van. Omdat ik hout of staal niet geschikt achtte als bouwmateriaal kwam ik uit op aluminium. In
samenwerking met tekenaar Jelte van de Lageweg zijn de tekeningen gedigitaliseerd. In 2005 is de eerste aluminium Alife (aluminium lifeboat)gebouwd. Door een unieke bouwijze ontstond een lichte doch sterke boot. In september 2005 vielen de goede zeileigenschappen op tijdens de Dorestad raid. Dit is een race/tocht welke jaarlijks wordt georganiseerd door de stichting natuurlijk varen. Door ondervinding is de boot en het zeilplan verder geoptimaliseerd. Het uitgangspunt was om alles zo simpel mogelijk te houden. Het resultaat is een boot die onder alle omstandigheden goed presteert en gemakkelijk te varen is. Na de Alife sloep een aantal jaren gebouwd te hebben was ik op zoek naar een eenvoudiger (goedkoper) productie proces om de boot voor een groter publiek bereikbaar te maken. Dit heeft geleid tot het vervaardigen van productiemallen voor de bouw in polyester. Sinds kort varen de eerste polyester exemplaren rond en is de bouw en uitvoering verder geoptimaliseerd. Ondanks het wat groter gewicht zijn de zeilprestaties nagenoeg gelijk. Door een aangepast interieur is er wel betere bergruimte ontstaan en is de veiligheid vergroot doordat de boot meer drijfvermogen en stabiliteit heeft bij vollopen.